1 - 15 august 2003



Curs valutar
luni,
10 martie 2008
1 EUR = 3 lei
1 USD = 2 lei
1 GBP = 4 lei

INFORMATII BURSIERE
Date, grafice si
informatii la zi despre toate actiunile cotate la

Bursa de Valori Bucuresti
Introduceti simbolul unei societati cotate
Serviciu gratuit asigurat de www.kmarket.ro

INFORMATII FONDURI
Date, grafice si valoarea titlului pentru
fondurile mutuale

inscrise in UNOPC


Serviciu gratuit asigurat de
www.kmarket.ro




Costul pentru Outsourcing - din ce in ce mai subestimat

Radu Rizea, Redactor Sef

Principala tendinta in ceea ce priveste dezvoltarea capacitatilor IT la nivel de intreprindere continua sa fie reprezentata de subcontractare (outsourcing), in vederea reducerii si controlarii mai bune a costurilor. Cu toate acestea, ultimele cercetari efectuate de compania Gartner arata ca, de foarte multe ori, costul total al operatiunilor de outsourcing IT este subestimat, iar reducerile initiale de cost nu inseamna intotdeauna un cost general mai mic. Acest lucru se intampla mai ales cand responsabilii cu dezvoltarea IT pun pretul initial inaintea unei estimari pertinente a ceea ce urmeaza sa fie cheltuit pe intreaga durata de viata a achizitiei sau a raportului dintre cheltuielile facute si valoarea serviciilor procurate.

In 2002, companiile europene au aratat un interes din ce in ce mai puternic fata de outsourcing, mai ales in alte tari, fapt datorat, in mare parte, furnizorilor de servicii din India, care au continuat sa isi extinda oferta catre aceasta zona. Tendinta va continua si in 2003, insa spectrul de servicii achizitionate de la companiile indiene va depasi nivelul aplicatiilor dezvoltate la costuri reduse, si il va atinge pe cel al proceselor complexe de afaceri si subcontractarea lucrarilor de infrastructura IT.

Furnizorii de servicii indieni nu ofera numai produse de calitate, la un cost redus, dar aduc si noutatea unei abordari flexibile si disponibilitatea de a imparti riscul. Gartner aduce in discutie exemplul companiei Thames Water, cea mai importanta companie de apa din Marea Britanie, care a profitat de aceste caracteristici ale ofertei indiene si a adoptat politica “impartirii profitului”, in locul sistemului traditional, bazat pe penalizari. Impartirea profitului face legatura dintre performante si recompense in ceea ce priveste furnizorii de servicii subcontractori, clientul fiind, de asemenea, ajutat de beneficiile acestui tip de relatie. Impartirea profitului poate fi aplicata cu succes in proiecte si contracte de servicii pe aflate in derulare, insa necesita un grad sporit de atentie pentru a putea garanta obtinerea profitului si pentru firma ofertanta.

Studiul Gartner indica de asemenea faptul ca intreprinderile trebuie sa stabileasca si sa mentina un grad inalt de incredere in relatia cu subcontractorii, chiar inainte de a stabili felul in care vor fi efectuate platile. Structura platilor, la randul sau, trebuie sa fie stabilita in functie de livrarile de instrumente valoroase pentru afacere, nu doar in asteptarile sau confirmarile nivelului IT. Este exact ceea ce s-a intamplat la compania de logistica Inex (Finlanda), care a incheiat un contract de outsourcing pentru SAP R/3 cu CGE&Y(Cap Gemini Ernst & Young). Inex are nevoie de CGE&Y pentru a corecta in cel mai scurt timp orice devirere care ar putea afecta nivelul serviciilor pe care le presteaza. CGE&Y risca sa piarda aproximativ 25% din platile planificate lunar, in cazul in care apar defectiuni majore, care afecteaza clientii Inex. Dar, de asemenea, compania poate primi un bonus lunar de 5% fata de platile obisnuite, in cazul in care nu exista caderi ale sistemelor. Ambele parti declara ca sistemul functioneaza bine.

Cea mai importanta arie de potential pentru cresterea valorii proceselor de outsourcing pe termen lung este imbunatatirea relatiilor de management. Se estimeaza ca o proasta gestiune a relatiei, cuplata cu lipsa de flexibilitate in acordurile de outsourcing pe termen lung, conduc la cresterea pretului total al acordurilor de outsourcing din Europa cu 6 miliarde de euro. Intreprinderile care au incheiat astfel de contracte trebuie sa isi revizuiasca urgent relatia cu subcontractorii.

Cateva reguli descoperite de Gartner referitoare la companiile care practica sau se pregatesc sa lanseze contracte de outsourcing se refera, in primul rand, la strategia aleasa. Trebuie tinut cont de:

  • Ce si cat se subcontracteaza
  • Cum depind intre ele sursele interne si cele externe, care sunt dependentele inevitabile
  • Valoarea asteptata a fi economisita prin outsourcing, felul in care aceasta se manifesta in cerinte, nivel al serviciilor, preturi
  • Importanta gestiunii relatiei si ce inseamna dinamica si schimbarea intr-o relatiei.

Intr-un articol, Denny Wayson, vicepresedinte si analist-sef la Gartner Dataquest IT Services, subliniaza ca “Vremurile grele nasc oportunitati noi pentru vanzatorii si cumparatorii de servicii IT”. Zilele in care piata serviciilor IT crestea de la o zi la alta au apus. Chiar daca cererea inca depaseste oferta, profitabilitatea in domeniul serviciilor IT a devenit o problema mult mai dificila, considera Wayson.

Desi serviciile sunt oarecum mai putin afectate de caderile economice decat alte sectoare din IT, cresterea acestei piete in ultimii doi ani a fost tinuta pe loc de reducerea bugetelor sau de numeroase alte proiecte. Gartner anticipeaza totusi o crestere semnificativa a cheltuielilor dedicate IT-ului spre sfarsitul lui 2003.

Provocarea pe termen scurt este, in acest caz, pentru furnizorii de solutii IT, sustinerea companiilor in ciuda nesigurantelor economice. Acest lucru se va manifesta prin lupte grele pentru ocuparea unui segment cat mai mare de piata, dar si noi abordari pentru re-energizarea afacerilor.



[ Editorial ] | [ Cover Story ] | [ e-Business ] | [ e-Technology ] | [ Education & HR ] | [ Events ] | [ e-Shore Magazine ]